Viisasten Tie - Askel Symboliseen Maailmankuvaan 2. osa

Sanskritin kursseissa 15% alennus!

Pieni mainos tähän alkuun. Sanskritin alkeet ja jatkokurssi on nyt saatavilla tallenteella huippuedullisesti. Juhannukseen asti on saatavilla 15% alennus. Löydät lisätietoa täältä

Ensimmäisessä osassa käsittelin antiikin maailmankuvan todellisuuskäsityksen lähtökohtia. Jos et vielä lukenut sitä niin tässä on linkki artikkeliin. Syvennyin myös kahteen olenaisimpaan Viisausperinteide konseptiin, mitä Intialaisessa perinteessä kutsutaan Dharmaksi ja Ṛtaksi. Ṛta on Kosmoksen perustavanlaatuinen Järjestys ja Dharma on kaiken olevan suhde Ṛtaan kun se on saumattomassa yhteydessä siihen.

Tässä artikkelissa tarkastelen maailmankuvaa käytännön näkökulmasta – erityisesti siitä, miten siihen voi itse vaikuttaa. Juuri tähän tehtävään viisausperinteet ovat kehittäneet poikkeuksellisen hienovaraisia ja tehokkaita työkaluja.

Yksi näistä on symbolisen kielen käyttö.

Tässä yhteydessä käytän sanaa symboli viittaamaan tiedostamattoman mielen omaaviin ideoihin ja käsitteisiin. Nämä symbolit ovat laajoja, moniulotteisia kokonaisuuksia, joihin voi lähestyä useasta eri näkökulmasta. Esimerkkeihin tulen aivan pian.

Ensin on kuitenkin meidän pysähdyttävä maailmankuvan käytännölliseen puoleen. Maailmankuva on kuin tarina, joka vastaa lähtökohtaisesti kahteen kysymykseen: “Kuka minä olen?” ja “Missä minä olen?” Uskon, että useimmat meistä vastaisivat näihin kysymyksiin: “Olen ihminen” ja “Olen maan päällä.” Näiden vastausten tarkempi merkitys toki vaihtelee yksilöittäin, mutta ne muodostavat eräänlaisen lähtöpisteen – keitä ja missä me ylipäätään olemme.

Maailmankuva on siis tarina, joka antaa elämälle merkityksen ja suunnan, se siis orientoi meitä. 

Tämän tarinan peruselementtejä ovat symbolit. Esimerkiksi ihminen on symbolinen käsite: se on laaja ja moniulotteinen konstruktio, jota voidaan määritellä monin eri tavoin. Lähes kaikissa määritelmissä ihminen ymmärretään eläväksi olennoksi – mutta minkälaiseksi eläväksi olennoksi?

Valtavirran maailmankuvassa ihminen nähdään usein älykkääksi ja käteväksi kehittyneeksi apinaksi. Uskonnollisessa viitekehyksessä hän on Jumalan kuvaksi luotu olento. Jotkut näkevät ihmisen maapallon tuholaisena tai syöpänä, toiset taas luomakunnan kruununa.

Tämä yksi symboli – ihminen – voi siis kantaa mukanaan lukemattomia merkityksiä ja näkökulmia, jotka ohjaavat elämäämme eri tavoin. Jokainen tulkinta muodostaa erilaisen tarinan, joka vaikuttaa siihen, miten hahmotamme itsemme ja maailman.

Esimodernit viisausperinteet ymmärsivät tämän symbolisen kielen voiman kirkkaammin kuin yksikään moderni filosofi, psykologi tai tieteilijä. Tässä artikkelissa keskityn erityisesti yhteen kaikkein rakastetuimmista symboleista: Maailmanpuuhun.


Universaali Symboli - Maailmanpuu

Viisausperinteiden universaali symboli Kosmoksen Järjestykselle on Maailmanpuu tai Puu-symbolin jokin muoto. Tämä symboli edustaa koko Kosmosta ja sen perustavanlaatuista harmonista järjestystä. 

Ennen kaikkea, puu on elävä - se on siis yksi, itseään säätelevä ja tasapainoon hakeutuva systeemi. Tämän symbolisen aspektin on määrä välittää mielikuva siitä, että koko Kosmos on myös yksi holistinen kokonaisuus jossa kaikella on paikkansa ja merkityksensä. 

Toisekseen vaikka puu on yksi kokonainen systeemi, siihen kuuluu hyvin erilaisia osia, jokainen on kuitenkin yhtä välttämätön puun kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta. Vahvojen juurien avulla puu ankkuroi itsensä vakaasti maaperään ja imee itseensä vettä ja sen mukana tarvitsemiaan mineraaleja. Vankan rungon ansiosta puu kestää maailman myrskyt ja ylläpitää elinvoimansa. Oksia koristavat lehdet taas kytkevät puun elimistön osaksi auringon energian kiertoa josta se kerää voimaa itseensä. Viehättävät kukat taas yhdistävät puun osaksi uskomattoman monimutkaista luonnon kiertokulkua joka mahdollistaa siementen tuottamisen eli suvun jatkumisen.

Vaikka jokainen puun osa on välttämätön puun päämäärän ja hyvinvoinnin kannalta, niin on totta että näihin osiin liittyy myös tietynlainen hierarkia. Vaikka puu ei kykenisi tuottamaan kukkia tai joku kävisi ne joka vuosi keräämässä, se ei vaikuttaisi millään tavalla puun hengissä pysymiseen. Lehdetkään eivä ole täysin essentiaalisia, joku sadisti voisi hyvin käydä nyppimässä jonkun puun lehdet yksitellen ja silti puu selviäisi hyvin seuraavaan vuoteen asti ja kasvattaisi uudet. Jopa suurin osa oksista voitaisiin katkaista ja silti puulta löytyy tarpeeksi energiaa kasvattaa uudet. Edes rungon katkaiseminen ei toimi aina. Vaikka tämä vaikuttaa puun täydelliseltä mestaukselta, niin on hyvin mahdollista että juurissa vielä henki pihisee ja kannon juuresta alkaa versota uutta elämää. Ainoa tapa millä puusta todella pääsee eroon on tuhota sen juuret täydellisesti. 

Toisaalta, Maailmanpuun kohdalla tämä ei kuitenkaan ole näin suoraviivaista, sillä Maailmanpuu on koko Kosmos ja näin ollen sen juuret ovat Äärettömät, eli Ikuiset. 

Ennen kaikkea, puu on elävä - se on siis yksi, itseään säätelevä ja tasapainoon hakeutuva systeemi. Tämän symbolisen aspektin on määrä välittää mielikuva siitä, että koko Kosmos on myös yksi holistinen kokonaisuus jossa kaikella on paikkansa ja merkityksensä.

Katha Upanishadissa Yama, eli itse kuolema esittelee aśvattha-puun, eli Maailmanpuun, ikuisen järjestyksen, eli ṛtan ilmentymänä. Tämä käänteinen puu symboloi maailman ilmenemistä Brahmanista: kaikki olevainen saa alkunsa ikuisesta ja muuttumattomasta, vaikka aistien tasolla se näyttäytyy moninaisena ja ajallisena.

Säkeessä 2.3.1. todetaan Maailmanpuusta:

Tällä ikuisella Maailmanpuulla on juuret ylöspäin ja oksasto alas,

Juuri on puhdas, se on Brahman ja todellakin, sen sanotaan olevan kuolemattomuuden lähde [amṛtam]

Tässä Maailmanpuussa kaikki oleva lepää eikä mitään ole sen ulkopuolella.

Viisausperinteiden maailmankuvassa puu on nähty Kosmoksen täydellisenä analogiana: sen juuret kumpuavat jostain syvältä johon millään maan päällä olevalla ei ole pääsyä, tästä samaisesta mysteerisestä lähteestä virtaa vanhin voitehista, joka uhkuu läpi koko systeemin vankan rungon kautta. Oksasto taas luo luonnon piirin joka pyrkii maksimalisoimaan systeemin energiajohtimet eli, lehdet jotka keräävät auringon energiaa ja siirtävät sen puun systeemiin. 

Tämä ei tarkoita sitä että Viisausperinteiden mielestä Kosmos on ollut kirjaimellisesti puu! Traditionaalinen maailmankuva on ensisijaisesti symbolinen, eli se toimii arkkityyppisten analogioiden avulla. Kosmos on jotain mikä toimii samankaltaisten periaatteiden kautta kuin esimerkiksi puu toimii. Kyseessä on siis periaatteellinen, ei kirjaimellinen analogia. Samalla tavalla kun sanomme, että aika virtaa eteen päin. Aika ei ole mikään fyysinen substanssi joka virtaa kuin vesi, mutta sen välillä kuinka vesi ja aika käyttäytyy löytyy toisiinsa verrattavissa olevia periaatteita.

Bhagavad Gitassa Krishna kertoo Arjunalle Maailmanpuusta.

Siunattu Herra sanoi:

[Pyhät Opetukset] kertovat Maailmanpuun omaavan juurensa ylhäällä ja oksastonsa alhaalla, 

sen lehdet on Tietäjien runot [Vedan Mantrat]. Joka tämän tietää on Tietäjä [Vedojen tietäjä].

Sen tanakka oksasto levinneenä niin alas kuin ylös luonnonvoimien [gunat] ravitsemana. Sen versot aistiokohteita.

Ja sen juurten  alati levitessä alhaalla maanpiirissä sielut sidotaan elämän kiertokulkuun[samsara]. 

Viisausperinteiden maailmankuvasta käsin siis me eläessämme maan päällä olemme jossain Maailmanpuun lehvästön syövereissä. Tämän näkemyksen mukaan ihmisen ja elämän tarkoitus on olla saumattomassa vuorovaikutuksessa luonnon luovan Maailmanpuun kanssa. 

Mytologia tai tarina muodostaa maailmankuvan perustan

Maailmanpuun tarkoitus symbolina on olla mytologinen tai maailmankuvallinen konsepti, joka sitoo ihmisen osaksi kokonaisuutta.

Yksi mahdollinen perspektiivi tähän olisi:

Ihmiset ovat Maailmanpuun puutarhureita; meidän tehtävä on hoitaa Maailmanpuun lehvästöä, niin että sen oksat eivät hankaa toisiaan tai mene muuten ikävästi ristiin. Meidän tulee huolehtia että suuremmat oksat eivät kasva liian suuriksi jotteivät ne veisi Maailmanpuuta epätasapainoon varjostamalla pienempiä oksia tai jotteivät ne katkeaisi oman painonsa alla, meidän tehtävä on rakkaudella ja huolella hoitaa ja jalostaa Maailmanpuun hedelmistä mahdollisimman makeita ja ravitsevia.

Mutta kuten kaikki jotka ovat hiukankaan olleet tekemisissä jonkin elävän systeemin parissa, esimerkiksi puutarhan, tietävät että tämä ei ole niin suoraviivaista, vaan on äärimmäisen hienovarainen prosessi. Puutarhan hoito lipsahtaa todella helposti neuroottisen kontrollin puolelle. Tämä sama pätee myös Maalmanpuun hoitoon.

Tulee ymmärtää että kaikki elävä, oli se sitten puutarhan kasvit, metsä, ihminen tai jopa Maailmanpuu itse, on orgaaninen itseään säätelevä prosessi jota ei tule pakottaa mihinkään vastoin sen luontoa. Sen kasvun periaatteet tulee tuntea, sen luontaista suuntaa tulee kuunnella ja sen tarpeita pitää ymmärtää, vain tällöin kykenemme hoitamaan sitä täydellisessä harmoniassa. Tällöin me olemme saumattomasti yhteydessä siihen itsesäätelyä ohjaavan prosessin aistimena. 

Itseasiassa sinun on ymmärrettävä, että et ole erillinen millää muotoa Maailmanpuusta, vaan elämä on suoraa jatkumoa Kosmoksen perustavanlaatuisista toiminnoista. 

Tämä tuo meidät takaisin keskustelun alkuun ja Dharman konseptiin. Dharma on se elämän järjestys mikä tukee täyden potentiaalisi toteutumista, eli sitä että elämäsi linjautuu harmoniassa sen kanssa mitä Maailmanpuun kasvu pyrkii toteuttamaan kauttasi. 

Tämän kaltainen näkemys maailmaan, elämään ja olemassaoloon on ollut kaiken A ja O traditionaalisessa kulttuurissa. Viisausperinteiden tehtävä on ollut rakentaa elämänkulttuuri joka punoo harjoittajansa olemuksen osaksi suurempaa kokonaisuutta. 

Kardinaalihyveet - puutarhurointi käytännössä

Antiikin Kreikassa ja Eurooppalaisessa Viisausperinteessa Dharman mukainen elämänkulttuuri perustui niin kutsuttuihin Kardinaali Hyveisiin:

  • Oikeudenmaukaisuus

  • Viisaus

  • Rohkeus

  • Tervemielisyys

Kaikkiin näihin tulen menemään paljon syvemmälle tulevissa artikkeleissa, mutta nyt hyvin pintapuolisena katsauksena annan esimerkin kuinka näiden hyveiden kultivointi auttaa elämän täyden potentiaalin toteutumisessa.

  • Tervemielisyys tarkoittaa että mielemme on yksi harmoninen kokonaisuus, siinä ei ole ristiriitaisuuksia jotka häiritsevästi veisivät sitä toisensa poissulkeviin suuntiin. Mieli on tasapainossa, jolloin se ei pyri kompensoimaan mitään - siinä ei ole siis mitään epäaitoa. 

  • Rohkeus auttaa meitä toteuttamaan itseämme. Se mitä me syvällä sydämessä todella haluamme on arvokasta ja sillä on väliä meille toteutuuko se vai ei. Usein suurin este tälle on ottaa ensimmäinen askel, koska pelko siitä että se epäonnistuu on niin suuri. Jos ikinä huomaat huolehtivasi jonkin onnistumisesta, niin tiedät silloin että se on sinulle tärkeää. Rohkeus on liittolainen kun meidän pitää peitota pelko ja antaa itsellemme tilaa toteuttaa itseämme.

  • Viisautta taas tarvitsemme siihen että osaamme todella löytää ja kuunnella sydämen ääntä - sillä se on kultainen tie kohti täyttä potentiaaliamme eli todellista itseämme.

  • Oikeudenmukaisuus on sitä kun kaikki meissä  toimii juuri oikealla tavalla eikä ole rasite millekkään. Käännös oikeudenmukaisuus voi olla hieman harhaanjohtava moderneine konnotaatioineen. Kreikaksi se on Dikaiosynee, joka tulee sanasta Dike joka tarkoittaa: oikea, laki, pyhä käytäntö tai rituaali. Itse asiassa, sanskritin termi Ṛta on tismalleen sama kuin Dike. Oikeudenmukaisuus on siis se kun viisauperinteen harjoittajan elämänkulttuuri on rakentunut tismalleen Maailmanpuun luovan periaatteen mukaisesti. Se on siis Ṛtanmukaisiuutta.

Tähän kultivointiin jokainen maailman viisausperinne on kehittänyt omat harjoitteensa jotka on räätälöity aikaan ja paikkaan sopiviksi. Viisasten Tie on tutkimusmatka Viisausperinteiden käytäntöihin ja periaatteisiin.

Viisasten Tie ei ole ennalta määrätty polku, vaan orgaaninen prosessi joka pyrkii luomaan elävän suhteen Maailmanpuun järjestykseen.

Haluatko pysyä kärryillä?

Jos haluat saada tietoa Vian uusista artikkeleista, voit liittyä mukaan Vian ja Kajastuksen yhteiselle sähköpostilistalle. Kaikken Juhannukseen mennessä liittyneiden kesken arvotaan 200€ lahjakortti!

Artikkelin kuva: https://www.flickr.com/photos/emiliokuffer/ [Tekstit omat lisäykset]

Osoite: Vesajärventie 1883, 35290 Vesajärvi

Yhteystiedot: kajastusjooga@gmail.com

0442616167